ŠKODA levert wereldwijd 731.300 auto’s in 2022
“Nooit eerder in onze historie zagen we ons geconfronteerd met zulke grote uitdagingen als in het afgelopen jaar”, verklaart Klaus Zellmer, CEO vanŠKODA AUTO. “Ondanks deze complexe tijden blijven we ons ontwikkelen, mede dankzij een aantrekkelijk en modern modelportfolio met conventioneel en volledig elektrisch aangedreven modellen. Met de uitbreiding van ons e-offensief staan we er voor de komende jaren bovendien goed voor en blijven we de rol van Tsjechië als een belangrijke locatie voor auto's en e-mobiliteit verder versterken. We bouwen daarnaast aan een zeer solide basis om ŠKODA met succes door 2023 te loodsen, onder andere met de introductie van de nieuwe-generatie SUPERB en KODIAQ en de vernieuwde KAMIQ en SCALA. Voor de iets verdere toekomst zullen we al in 2026 drie compleet nieuwe elektrische modellen lanceren, en er ligt nog meer in het verschiet.”
In Nederland verkocht ŠKODA afgelopen jaar 14.953 nieuwe auto’s. De absolute verkooptopper was met afstand de elektrische ENYAQ iV (inclusief de COUPÉ). Met 5.467 verkochte exemplaren zorgde hij er niet alleen voor dat bijna één op de drie nieuwe ŠKODA’s in ons land een ENYAQ iV was, maar ontpopte hij zich voor het tweede jaar op rij als Nederland’s meest verkochte EV.
Investeren in een sterke toekomst
Internationaal blijft ŠKODA zijn elektro-offensief versnellen en investeert het merk in transformatie: de komende jaren trekt de Tsjechische autofabrikant nog eens € 5,6 miljard uit voor e-mobility en € 700 miljoen voor digitalisering. Daarnaast blijft de internationale expansie van de Tsjechische autofabrikant aanhouden. Zo staat ŠKODA op het punt de Vietnamese markt te betreden. In samenwerking met Thanh Cong Motor Vietnam (TC Motor) als lokale partner gaat ŠKODA in de eerste helft van dit jaar de eerste Europese modellen in Vietnam aanbieden.