En dat is vier… de Audi activesphere concept

Met de ‘activesphere concept’ presenteert Audi het vierde en laatste lid van zijn nieuwe familie van concept cars. Via deze ‘sphere’ studiemodellen laat Audi zijn visie zien op de progressieve luxe van toekomstige mobiliteit en blikt het merk vooruit op het Audi-design van morgen.
  • Audi
Vierde ‘sphere’-model: elektrisch aangedreven crossover op PPE-platform In enkele seconden van luxe coupé naar handige en ruime pick-up Innovatief bedieningsconcept maakt gebruik van ‘mixed reality’ Audi presenteert de vierde en laatste concept car uit de ‘sphere’-serie: de Audi activesphere. De elektrisch aangedreven vierdeurs cross-over coupé op basis van het nieuwe PPE-platform is te transformeren tot een pick-up met veel ruimte voor passagiers en hun (sport)spullen. Met quattro vierwielaandrijving en een variabele carrosseriehoogte is de Audi activesphere overal in zijn element.



Met een lengte van 4,98 meter, een breedte van 2,07 meter en een hoogte van 1,60 meter positioneert de Audi activesphere zich in het luxe segment. In combinatie met een wielbasis van 2,97 meter en de lage, vloeiend aflopende daklijn heeft hij de proporties van een sportwagen. Daar komen spectaculaire designelementen bij, zoals 22 inch lichtmetalen velgen en tegengesteld openende voor- en achterdeuren. Ook de glasoppervlakken vallen op. Via de transparante grille kunnen de inzittenden bijvoorbeeld door de ‘frunk’ het gebied vóór de auto zien. Dankzij ramen in het onderste deel van de deuren lijkt de buitenwereld naadloos over te gaan in het interieur. Ook de fraai gewelfde achterklep is grotendeels van glas.

Bekijk de video

Van coupé naar pick-up

De Audi activesphere kan in enkele seconden transformeren van een cross-over coupé in een pick-up. Via een ingenieus systeem kunnen de zijramen en het dak inschuiven. In deze ‘active back’ zijn bijvoorbeeld e-bikes mee te nemen. De C-stijlen blijven in positie om het dynamisch silhouet te behouden. In de dagboog zijn ook skidragers geïntegreerd.

Alleskunner

De Audi activesphere heeft adaptieve luchtvering met adaptieve dempers. Hij dankt zijn offroad-kwaliteiten aan quattro vierwielaandrijving en de variabele carrosseriehoogte. Normaal bedraagt de bodemvrijheid 20,8 cm. Dit is met 4 cm te verhogen bij offroad-gebruik. Bij ritten over bijvoorbeeld de snelweg is de carrosserie juist met 4 cm te verlagen. Dit verbetert de stroomlijn en daarmee de actieradius.

Interieur: een nieuwe benadering

Bij het ontwerpen van het interieur van de activesphere en van de andere Audi sphere-modellen stonden de inzittenden centraal. In deze nieuwe generatie van auto’s draait het niet zozeer om kilowatts, kilometers per uur of bochtsnelheden, maar om de leefruimte en de beleving tijdens het reizen. In het minimalistische maar stijlvolle interieur van de Audi activesphere lijken de vier individuele stoelen te zijn opgehangen aan de doorlopende middenconsole. Bij autonoom rijden verdwijnen de pedalen en het stuur. Voor alle vier inzittenden zijn er Augmented Reality-headsets. 

C3624d60 55bf 438b 9e0c 7b6e82f0ba72 audiactivesphereconcept 10
053d0e11 1617 464e 8b94 55af3b136886 audiactivesphereconcept 8
5d647741 a2ce 4942 8330 2030c5f00fae audiactivesphereconcept 6
82ad8c48 96a5 4fde 8cd8 39525bb0c1c3 audiactivesphereconcept 5
C013c54f 327c 4ebb b40d 0d20c9a69877 audiactivesphereconcept 13
64f1e42e 941e 4fae 9629 a21bacc4d1c3 audiactivesphereconcept 17
5b6295e7 24f0 48a3 b353 a197a43b6d0e audiactivesphereconcept 2
8ab2f8e6 1146 48ec 8553 f432b82eff89 audiactivesphereconcept 11
-