Derde generatie Audi Q5: nieuwe visie op een bewezen concept

Audi presenteert de derde generatie van de wereldwijd zeer succesvolle Audi Q5. De nieuwe SUV staat op het innovatieve Premium Platform Combustion (PPC) dat uiteenlopende verbrandingsmotorvarianten ondersteunt.
  • Audi
Dynamisch design, heel praktisch, nieuw infotainment- en bedieningsconcept Eerste SUV van Audi op Premium Platform Combustion (PPC) Nieuwe Q5 vanaf volgend jaar in Nederland als efficiënte plug-in hybride Audi presenteert de derde generatie van de wereldwijd zeer succesvolle Audi Q5. De nieuwe SUV staat op het innovatieve Premium Platform Combustion (PPC) dat uiteenlopende verbrandingsmotorvarianten ondersteunt. In Nederland zal de focus op de plug-in hybride-uitvoering liggen. Andere opvallende noviteiten van de nieuwe Audi Q5 zijn de hightech verlichtingstechnologie met instelbare lichtsignaturen, het E3 1.2 elektronicaplatform voor het gedigitaliseerde interieur en de beschikbaarheid van de modernste rijassistentiesystemen. De Nederlandse prijzen van de nieuwe Audi Q5 worden naar verwachting eind dit jaar bekendgemaakt, waarna hij begin 2025 te bestellen is en medio volgend jaar in in ons land op de markt wordt verwacht.

De nieuwe Audi Q5 is het volgende hoofdstuk van een wereldwijd succesverhaal. Hij is net als de nieuwe A5 gebaseerd op het nieuwe Premium Platform Combustion. De nieuwe Q5 oogt nog sportiever dan zijn voorgangers, onder meer door de brede Singleframe grille met air-curtains aan weerszijden, grote luchtinlaten, de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde en de diffuser. Voor de nieuwe Q5 zijn (gestroomlijnde) lichtmetalen velgen beschikbaar die in grootte variëren van 17 tot en met 21 inch. 

76c5f97b ad6b 4412 af5c d3bbe8acdf59 image9417801764173800636
54f47d96 c941 4cb6 a46b 9248eab77dda image10733048256736027599

Clean, comfortabel, luxueus

In het cleane interieur van de nieuwe Audi Q5 vervult het ‘digital stage’ schermconcept een prominente rol. Hierin komen de Audi virtual cockpit (11,9 inch) en het dunne en gebogen vrijstaande Audi MMI Display met OLED-technologie (14,5 inch) samen. Deze ‘digital stage’ is uit te breiden met een 10,9 inch display met privacy mode voor de voorpassagier. Die kan bijvoorbeeld films kijken zonder daarbij de bestuurder af te leiden. Ook een naar eigen wens in te stellen head-up display is leverbaar.

Dankzij gerichte aero-akoestische maatregelen zoals een geluiddempende voorruit en een perfecte afwerking is het in het interieur opvallend stil. Een ‘soft wrap’ omarmt de inzittenden. Hoogwaardige, zacht aanvoelende duurzame materialen dragen bij aan het gevoel van luxe en comfort. Zo zijn de luxe bekledingsmaterialen Kaskade en Dinamica gemaakt van gerecycled polyester en/of resttextiel. Hoogglans afwerkingsdetails zetten daarbij fraaie accenten. 

Handig en intuïtief

Het nieuwe E3 1.2 elektronicaplatform is de spil van het digitale interieur. Hierbij is ook een handige spraakassistent inbegrepen, die dankzij AI (Artificial Intelligence) zelflerend is en door gebruik dus steeds beter kan inspelen op wensen van de inzittenden. De AI-functie wordt weergeven via een avatar op het centrale display of het head-up display. Het infotainmentsysteem maakt gebruik van Android Automotive OS, dat over-the-air updates mogelijk maakt. Externe apps zijn verkrijgbaar in de store, die is geïntegreerd in de MMI. Optioneel is een Bang & Olufsen Premium Sound System (685 Watt) met 16 speakers en Vehicle Noise Compensation leverbaar. 

Nieuw licht (op veiligheid)

Ook op het gebied van lichttechnologie verlegt de nieuwe Audi Q5 grenzen. Een noviteit aan de achterzijde is het projectielicht in de achterspoiler dat bij remmen een graphic op de achterruit projecteert en zo de oppervlakte van de remverlichting aanzienlijk vergroot. De 3D-achterlichten kunnen ook communiceren met andere voertuigen en de infrastructuur (car-to-X). Als de auto meldingen over bijvoorbeeld ongevallen ontvangt, waarschuwen de achterlichten achteropkomend verkeer met een herkenbare signatuur. De waarschuwingsfunctie voor het te dicht naderen van de auto is ook inbegrepen Uiteraard maakt de geavanceerde lichttechnologie zowel vóór als achter individuele, dynamische lichtdesigns mogelijk.

04e144b0 2fa8 4358 a9ae e83b58e666c6 image351832891744671672
C0c1877c 8e8a 4bd6 bdcc 1a06789534db image7182815068834867025

Dynamiek en comfort

Standaard beschikt de nieuwe Audi Q5 over een onderstel met stalen veren. Een sportonderstel is optioneel. De Frequency Selective Damping en de dynamische afstemming van de vooras dragen bij aan het optimaal absorberen van dempingskrachten, vooral op slecht wegdek. Op een strakke ondergrond maakt dit systeem het mogelijk om een hoge dempingskracht te realiseren. Daarmee zijn bijvoorbeeld rijbaanwisselingen op de snelweg met maximale stabiliteit uit te voeren. Optioneel is luchtvering met adaptive damper control leverbaar. Hiermee wordt de spreiding tussen hoogstaand comfort en optimale dynamiek nog breder. Een verder verfijnde progressive steering-stuurinrichting is standaard op elke nieuwe Audi Q5. 

7ed31319 ae49 4c1e ac66 8afa939917f7 image4874690812725730072
4e971379 85f1 409f 94b8 a4593acfc306 image4175684321318679754
8c42e305 bef2 41a0 b7a4 1761aa90b4f1 image9644641082355037714
67c358e2 7d53 45fe a3c9 231733c22cb7 image2642075138716071982
D267d6f9 de13 4919 a4ef d458f55b1969 image7254866719048840652
3d5c94d9 bd78 4e15 83d3 d48750dcdb8e image7362958908555139989

Nieuwste rijassistentiesystemen

De nieuwe Audi Q5 biedt veiligheid van hoog niveau dankzij standaardvoorzieningen als parkeerhulp met afstandsweergave, cruise control met speed limiter, lane departure warning, efficiency assistent en vermoeidheidsassistent. Met speciale assistentiepakketten is het aantal rijhulpsystemen verder uit te breiden. Daarbij is bijvoorbeeld de nieuwe adaptieve remassistent plus inbegrepen. Deze maakt het rijden veiliger en relaxter door bij het accelereren en het remmen automatisch een vaste afstand tot voorliggers aan te houden en door de auto daarbij binnen de wegmarkeringen te houden. In Active Front Assist komen vier functies samen: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist en Front Cross Traffic Assist. Ook een cruise control die gebruik maakt van verkeerstekenherkenning, Park Assist plus en Rear Turn Assist zijn leverbaar. 

De productie van de nieuwe Audi Q5 gaat opnieuw plaatsvinden in Mexico. Vanaf medio volgend jaar wordt hij leverbaar in Nederland, voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Meer informatie, specificaties en prijzen van de nieuwe Audi Q5 volgen naar verwachting eind dit jaar, terwijl het model per begin 2025 in ons land te bestellen zal zijn.

409028b7 0b72 4cba 8983 9e0f651cce32 image17969546243871464751
9fbf2b17 ef47 48cc a681 7a777aa7bbc8 image9230740937621204339
038495e0 12f4 433c 86ee 190f8e25f47a image9624878770599638007
4cb649dc 3c42 4a4a bb7f b66cee860812 image8123366078760622745
F65617e4 94a3 4c38 bd6e 18f1cf3edba0 image14652753737735231629
52edcd7b 1d7a 437f a921 3e7e81753db8 image15586007661214028366
-