Audi RS Q e-tron: op alle fronten doorontwikkeld voor Dakar 2024

In de aanloop naar de derde deelname aan de Dakar Rally heeft Audi het RS Q e-tron prototype op tal van punten verder verbeterd.
  • Audi
  • Audi RS
Talrijke verbeteringen op belangrijke punten Dakar-rallyprototype nog betrouwbaarder en veiliger, handling verder verbeterd Optimale voorbereiding voor Dakar Rally 2024 In de aanloop naar de derde deelname aan de Dakar Rally heeft Audi het RS Q e-tron prototype op tal van punten verder verbeterd. Tijdens de komende editie van de Dakar Rally in januari profiteren de rijdersduo’s Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger en Carlos Sainz/Lucas Cruz van talrijke detailverbeteringen. Hiermee wordt het innovatieve, elektrisch aangedreven prototype nog veiliger, betrouwbaarder, comfortabeler, lichter, efficiënter én gemakkelijker te onderhouden door het team.

Bij de doorontwikkeling van de auto voor de komende Dakar Rally is er gebruikgemaakt van de ervaringen uit de twee voorgaande twee edities, waarin de Audi RS Q e-tron al zes etappezeges en in totaal 28 podiumplaatsen in dagetappes behaalde. Naar aanleiding van crashes van Stéphane Peterhansel en Carlos Sainz tijdens de Dakar Rally is de auto voor de komende editie nog veiliger gemaakt. Het onderstel is verder aangepast voor een betere verdeling van de krachten. De nieuwe geschuimde stoelen bieden de inzittenden niet alleen meer bescherming, maar ook extra comfort. De koolstofvezel crashbox aan de voorzijde van het chassis is verlengd, waardoor energie bij ongevallen beter wordt geabsorbeerd. De in het terrein belangrijke hellingshoek bleef echter onaangetast.

E87c89e1 a10c 47db aeee 78606a5704f1 image1273620568592662158
029a694a ee5e 4512 802c b3dbef959b07 image3376071937509377993
5546a3ca 45e3 463f 80b0 59ca809233fc image1002723053721565219

Betrouwbaarheid en comfort

Ook onder de zwaarste omstandigheden is de Audi RS Q e-tron een betrouwbare wedstrijdauto: al bij de eerste deelname aan de Dakar Rally in 2022 kwamen alle drie auto’s aan de finish. Dat twee van de drie Audi’s in 2023 niet finishten, kwam door crashes. Omdat de complexe aandrijftechnologie beproefd is, kon Audi Sport zich bij de betrouwbaarheid op details concentreren. Tot dusver zorgden stenen tussen het velgbed, de remschijf en de wieldrager soms voor beschadigingen. Dit wordt nu voorkomen met nieuwe bevestigingselementen. Daarnaast worden voortaan stevigere wielen gebruikt. Voor extra comfort voor de rijders en bijrijders is de geluids- en overige isolatie van de cockpit verder verbeterd. Aanpassingen aan de frontpartij zorgen ervoor dat de voorruit schoner blijft.

83dccee6 1a21 45bd bb6d 21f10f90abf3 image14729934095946782884

Nog beter presteren

Van het onderstel via software en carrosserie tot aan de elektrische aandrijving: tal van aspecten zijn aangepakt om de Audi RS Q e-tron binnen de grenzen van het reglement nog beter te laten presteren. Vele componenten zijn lichter gemaakt om nog dichter bij het voorgeschreven minimumgewicht van 2.100 kg te komen. Het maximaal toegestane vermogen van de elektromotoren is vergroot tot 285 kW. Bij de verbeteringen is ook gekeken naar de onderhoudswerkzaamheden die het team tijdens de rally dagelijks uitvoert. Hier maken tal van detailaanpassingen het werk efficiënter. De modificaties zijn sinds medio dit jaar ingebouwd en getest, zodat ze tijdens de Dakar Rally 2024 kunnen worden gebruikt en de zware beproevingen kunnen doorstaan.

552eaa57 9662 4fd3 ba0a 5000d0ab4b1c image16140039030272444052
B5c69c04 fd7a 4586 adcd f7f95ed3e226 image9093024549214466719
100851f3 68d4 49d7 8aa4 1552b9f447ec image18309234557031051912
-