10 noviteiten die de rijdynamiek van de Audi S3 nog verder verbeteren

Uitdagende bochten, steile bergpassen – de wegen rond Salalah in Oman zijn perfect om de verbeterde rijkwaliteiten van de vernieuwde Audi S3 te verkennen.
  • Audi
Uitdagende bochten, steile bergpassen – de wegen rond Salalah in Oman zijn perfect om de verbeterde rijkwaliteiten van de vernieuwde Audi S3 te verkennen. Nog vóór de officiële onthulling kregen journalisten de kans om kennis te maken met diverse interessante noviteiten: van het verhoogde vermogen tot de torque splitter en de nieuwe dynamic plus modus. 1 – Meer vermogen:  2 – Verbeterd motormanagement:  3 – Sportievere setup van de transmissie: 

Met 245 kW (333 pk) en een koppel van 420 Nm is de vernieuwde Audi S3 krachtiger dan ooit. De 2.0 TFSI viercilinder levert nu 23 pk en 20 Nm meer dan in het vorige model. Resultaat: nog meer trekkracht en een nog snellere acceleratie. Het maximum koppel is tussen 2.100 tot 5.500 tpm beschikbaar. De S3 accelereert in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.

De 2.0 TFSI bouwt zijn vermogen nog spontaner op. Bij constante snelheden of bij lage tot medium acceleratie onder deellast, houdt de turbo een constant toerental aan. Voor een snellere opbouw van het koppel is ook de gasklepwerking geoptimaliseerd. Vooral in de dynamic mode en in het nieuwe dynamic plus programma is de snellere respons van de motor duidelijk voelbaar.

Doordat de koppelingsplaten van de zeventraps S tronic hogere krachten kunnen verwerken, komt de Audi S3 nog sneller uit de startblokken. Daarnaast zijn de schakelmomenten onder vollast gehalveerd, terwijl de motor onder deellast – als de transmissie in ‘D’ staat – meer toeren maakt. Hierdoor is de reactiesnelheid van de aandrijflijn nog verder verbeterd.

851405ee d3f8 4e36 ab93 a9aea673b7e2 image1968568326868120075
Ac4a4e69 3db1 4509 a0d8 4c566f740302 image14484442515842968000

4 – Torque splitter: Net als de RS 3 beschikt de S3 nu over een torque splitter, die voor meer stabiliteit en een grotere agiliteit zorgt. De torque splitter verdeelt het koppel tussen de afzonderlijke achterwielen geheel variabel, door op elke aandrijfas gebruik te maken van een elektronisch aangestuurde lamellenkoppeling. In bochten kan het koppel zo optimaal verdeeld worden tussen het binnenste en buitenste achterwiel – afhankelijk van de rijomstandigheden en de geselecteerde Audi drive select mode.

5 – Nieuwe Audi drive select mode: De nieuwe ‘dynamic plus mode’ staat garant voor een extreme rijsensatie. De torque splitter stuurt zoveel mogelijk koppel naar de achteras, alsmede naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht, zodat de auto neigt naar overstuur. Het ESC staat automatisch in ‘sport mode’: subtiele ingrepen zorgen voor een nog intensere rijbeleving. Ook de motor en transmissie hebben in ‘dynamic plus’ een specifieke afstemming. Ten opzichte van ‘dynamic’ wordt het stationaire toerental met 200 tpm verhoogd (naar 1.300 tpm), zodat de auto vanuit stilstand nog sneller uit de startblokken komt. De motor reageert nog scherper op het gaspedaal. Naast kortere schakeltijden, schakelt de transmissie tevens later op en eerder terug.

6 – Sportievere vooras: De McPherson-veerpoten hebben een nieuw scharnierlager. Dit resulteert in een groter negatief camber. Vergeleken met het vorige model is de wielvlucht zelfs meer dan verdubbeld, tot net onder de 1,5 graden. Hierdoor reageert de auto nog sneller op stuurbewegingen en heeft hij meer grip in bochten. Ook de stijvere draagarmen leveren hun bijdrage aan de verbeterde rijeigenschappen.

48de0b38 fb9a 4fba a848 5bda08ec50f0 image17600672439344336376
Acd9d518 5996 4288 bbab 1c02fc9eb7fd image12627042331715234281

7. Verbeterde progressive steering: De S3 beschikt standaard over progressive steering, waarbij de overbrenging afhankelijk is van de stuurhoek. Des te verder het stuur wordt ingedraaid, des te directer de stuurreacties. Voor een betere terugkoppeling zijn de stuurkarakteristieken aangepast. Met name in de rechtuitstand centreert de besturing nadrukkelijker, voor een betere stuurprecisie en meer feedback.

8 – Krachtigere remmen: Door de verbeterde rijeigenschappen kunnen de remmen zwaarder worden belast. Daarom heeft de S3 aan de voorzijde nu grotere geventileerde remschijven, met een diameter van 357 mm en een dikte van 34 mm. Remklauwen met dubbele cilinders en grotere remblokken zorgen voor een betere vertraging. Door de verbeterde thermische capaciteit kunnen de remschijven zwaarder worden belast. 

9 – Sportievere banden: Met de upgrade van de S3 zijn twee nieuwe 19 inch velgen met 235/35 banden aan de specificatielijst toegevoegd. Deze high-performance banden van Falken zorgen voor optimale rijeigenschappen en een betere vertraging. De banden bieden opvallend veel grip, stuurprecisie en stabiliteit, en staan over het gehele snelheidsbereik garant voor een perfecte wegligging.

10 – Nieuwe generatie ESC: Alle controlesystemen voor het onderstel zijn specifiek afgestemd op de dynamische stuur- en rijeigenschappen van de vernieuwde Audi S3. De koppelcontrole op de vier afzonderlijke wielen – een functie van het ESC, dat in een snel genomen bocht de binnenste wielen licht afremt – werd verder doorontwikkeld. Hierdoor stuurt de S3 scherper een bocht in en volgt hij nauwkeuriger de stuurhoek. De sportmodus van het ESC is afgestemd op maximale dynamiek en werkt nauw samen met de motor, transmissie en torque splitter.

Meer informatie, specificaties en prijzen van de vernieuwde Audi S3 worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.

49ccb578 cf10 4305 8a50 e197378ae094 image10101557380041391106
5014ce21 1f57 4700 9d6b 7b7fce7a9780 image7120765505771215778
Da918ff2 b0c5 4085 a410 5d4da3448e39 image8039379251956953172
A2d55208 2ffc 4695 8b34 73197c91c42c image5253562382961736871
-